مهندس موسوی در گفت‌وگو اختصاصی با «دنیای‌اقتصاد» : ضرورت نگاه صنعتی به نمایشگاه‌ها و حمایت دولت از بخش خصوصی در شرایط بحرانی
    
تعداد بازدید: 1099
    

چاپ

    
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/12/12
منبع : درون سازمانی

منبع «دنیای‌اقتصاد» 

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین‌المللی فارس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ضمن اشاره به اینکه نمایشگاه مکانی برای معرفی ظرفیت‌های تولید و تجارت هر کشوری است به همین دلیل باید مورد حمایت قرار بگیرد، گفت: این در حالی است که نمایشگاه‌های خصوصی در ایران از هیچ حمایتی برخوردار نیستند و باید خودشان به دنبال راهی برای برون‌رفت از بحران‌ها باشند، اما برخی نمایشگاه‌ها که در کلان‌شهرها واقع شده‌اند ۵۰ درصد سهامشان متعلق به بخش‌خصوصی و ۵۰ درصد دیگر نیز مربوط به نهادهای عمومی است که در شرایط سخت به ویژه در دوران کرونا مورد حمایت قرار داشته‌اند.

سیدمحمود موسوی با بیان اینکه در نمایشگاه شهرهای بزرگ، شهرداری‌ها، شهرک‌های صنعتی و... سهامدارشان هستند و زیرساخت مناسب‌تری ایجاد کرده‌اند، افزود: به طورکلی اگر نمایشگاه‌ها از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار نباشند برندها نیز نمی‌توانند کالاهای خود را در شرایط مناسبی به مشتریان معرفی کنند و مردم نیز رغبت چندانی برای حضور در نمایشگاه برای  شناسایی برندها و کالاهای موردنیاز خود نخواهند داشت.

 در شرایط بحرانی دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند

موسوی با تاکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا آسیب زیادی به صنعت نمایشگاهی وارد کرده است، اظهار کرد: به جز نمایشگاه‌های نیمه دولتی که در شرایط بحرانی به دلیل اینکه از اعتبارات و کمک‌های ملی نهادهای عمومی استفاده کرده و توانسته‌اند از مشکلات دوران کرونا عبور کنند، سایر نمایشگاه‌ها به دلیل عدم برگزاری نمایشگاه یا اجرای نمایشگاه با نصف ظرفیت عملا با مشکل تامین مالی مواجه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های بخش‌خصوصی نمی‌توانند در شرایط رکود، دوباره سرمایه‌گذاری جدید انجام دهند، گفت: تصمیم‌سازان در بخش نمایشگاهی هیچ گاه تصور رکود طولانی نداشته‌اند به همین دلیل در برنامه‌های خود تنها برای تعطیلی چند روزه آن هم برای حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و... پیش‌بینی داشته‌اند، اما در شرایط کنونی فعالیت سایت نمایشگاهی نسبت به سال گذشته از ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است. برای نمونه امسال در نمایشگاه شیراز ۲۵ درصد از برنامه سالانه نمایشگاهی اجرا شده است و مابقی برنامه‌ها در وضعیت‌های قرمز ستاد کرونا یا محدودیت‌های دیگر بوده است. از طرف دیگر نمایشگاهی که ۲ هزار متر فضا نیاز داشته در فضای ۵ هزار متری اجرا شده و عملا سودآوری نمایشگاه را از بین برده است. مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی فارس با تاکید بر اینکه ۱۶ نمایشگاه این مرکز در سال ۹۸ به دلیل موضوعات مختلف تعطیل شد، گفت: در سال ۹۹ حدود ۷۶ نمایشگاه مصوب داشتیم، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا با دو ماه تاخیر برگزار شد و تا به امروز ۲۳ عنوان نمایشگاه دایر شده است، زیرا باید زمان برگزاری نمایشگاه با ممنوعیت تردد خودروها، ممنوعیت تردد بین استان‌ها و وضعیت‌های اعلامی ستاد کرونا بررسی و رعایت شود.

موسوی با تاکید بر اینکه ۵۰درصد از درآمد هر نمایشگاهی هزینه است، گفت: در شرایط کنونی هزینه برق، آب و... نمایشگاه به صورت تجاری محاسبه می‌شود و هنوز به عنوان صنعت نمایشگاهی دیده نشده و حتی هزینه‌های مربوط به مالیات، بیمه و... هم به صورت آزاد محاسبه می‌شود، به همین دلیل درآمدی که برای برگزاری این ۲۳ نمایشگاه در شیراز حاصل شد در حد هزینه‌ها بود و حتی زیان‌ده هم محسوب می‌شود، زیرا با ۵۰درصد فضا نمایشگاه‌ها برگزار شده‌اند.

 

 ضرورت نگاه صنعتی به نمایشگاه‌ها

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین‌المللی فارس با تاکید بر اینکه سیستم نظارت و مدیریت دولتی باید به نمایشگاه‌ها مانند شهرک‌های صنعتی و... نگاه کند، گفت: به دنبال این هستیم که به نمایشگاه نگاهی تجاری نشود و به عنوان یک بستر صنعتی و صادراتی در نظر گرفته شود، زیرا در نمایشگاه مسیری برای تجارت و مذاکره فراهم می‌کنیم که تولیدکننده و خریدار بتوانند همدیگر را پیدا و در تجارت و تولید مشارکت کنند.

عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های نمایشگاهی ایران با تاکید بر اینکه امیدواریم با نگاه ویژه مجلس فراکسیون نمایشگاهی تشکیل شود، گفت: نمایشگاه‌ها نه تنها یک مکان اقتصادی، بلکه یک مکان فرهنگی است، از این رو این فراکسیون می‌تواند کمک کند تا هر وقت حرف از صنعت شود پای نمایشگاه‌ها هم در میان باشد. وی افزود: در حال حاضر نمایشگاه اکسپو دبی را در پیش داریم و بسیاری از نمایشگاه‌های کشورهایی همچون آلمان، دبی و... به عنوان صنعت نمایشگاهی فعال هستند و در این نمایشگاه حضور دارند و وقتی ما هم در قالب صنعت تعریف شویم بهتر حرف همدیگر را می‌فهمیم و حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

 وی  با بیان اینکه هر سال تقویم نمایشگاهی به تصویب کارگروه توسعه صادرات زیر مجموعه استانداری و متشکل از کلیه مدیران مربوط به تولید، صادرات و... می‌رسد، افزود: بعد از تصویب استانی، تقویم نمایشگاهی از سازمان توسعه تجارت ایران مجوز برگزاری دریافت می‌کند، به همین دلیل این سازمان باید نظارت کافی و دقیق داشته باشد تا استان‌های مختلف در یک تاریخ، نمایشگاهی مشابه برگزار نکنند.البته از دو سال پیش تقویم نمایشگاهی به خوبی اجرایی شده هرچند برخی مواقع برخی استان‌ها تاریخ نمایشگاه را به دلایلی جابه‌جا می‌کنند و باعث آسیب به استان‌های دیگر می‌شوند که این مساله باید از سوی خود نمایشگاه‌ها رعایت شود.

 

پگاه آفرین‌زاد - دنیای اقتصاد

https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3745061

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

با عضویت در خبرنامه از جدیدترین اخبار نمایشگاه باخبر شوید

تعداد افراد آنلاین: 6 نفر

آمار بازدید امروز: 69 نفر

آمار بازدید کل: 5412850 نفر

07136200040-3 07136200040-3
07136200047 07136200047
info@farsfair.ir
شیراز - شهرک گلسـتان - بلوار علامه دهخدا - محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان فـارس - ساختمان اداری
کد پستی : 88111-71894

با ما همـــراه باشید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت نمایشگاه بین المللی فارس می باشد

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس