مهندس شرفی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس در گفتگو با «دنیای‌اقتصاد»: نمایشگاه آینه تمام نمای اقتصاد هر کشوراست. تشکیل فراکسیون نمایشگاهی به رونق نمایشگاه‌ها می‌انجامد
    
تعداد بازدید: 1008
    

چاپ

    
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/12/13
منبع : درون سازمانی

منبع «دنیای‌اقتصاد» 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه نمایشگاه آینه تمام نمای اقتصاد هر کشوری است، گفت: با توجه به اینکه ایران دارای ظرفیت‌های بالایی در بخش نفت، گاز، معدن و... است، برگزاری نمایشگاه‌ها در بخش‌های تولید، اکتشاف، خدمات فنی و مهندسی جایگاه ویژه ای دارد که می‌تواند در نمایش ظرفیت‌ها و توانمندی شرکت‌های ایرانی موثر باشد و مشتری سایر کشورها را به سمت بازار ایران سوق دهد و حتی در جذب سرمایه در پروژه‌های معدنی، نفتی و... نیز بسیار تاثیرگذار است.

سهراب شرفی با بیان اینکه در شرایط کنونی دستاورد ایران از برپایی نمایشگاه‌ها به دلیل ضعف فنون مذاکره و دیپلماسی تجاری و... بسیار پایین است، افزود: فنون دیپلماسی تجاری ابزاری است که این روزها می‌تواند فراتر از دیپلماسی سیاسی در اقتصاد کشور موثر باشد و نمایشگاه‌ها ظرفیتی برای این بخش است تا شرکت‌ها بتوانند مشتریان خارجی را با شرایط مدنظرشان متقاعد کنند.

تشکیل فراکسیون نمایشگاهی به رونق نمایشگاه‌ها می‌انجامد
وی با تاکید بر اینکه ضعف دیپلماسی تجاری و فنون مذاکره در شرکت‌های ایرانی باعث شده که حضور آنها در نمایشگاه‌های بین‌المللی هم چندان موثر نباشد، تصریح کرد: تشکیل فراکسیون نمایشگاه در مجلس می‌تواند مقدمه‌ای باشد تا شرکت‌ها و تولیدکننده‌ها را ملزم به حضور در نمایشگاه‌ها و تقویت دیپلماسی تجاری نمایندگان آنها در نمایشگاه‌ها کنند که در پی آن شاهد رونق و پیشرفت نمایشگاه‌ها خواهیم بود.
شرفی با تاکید بر اینکه شرکت‌ها می‌توانند با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و استفاده از دیپلماسی تجاری برخی از نیازهای خود همچون تامین سرمایه را برآورده کنند، اظهار کرد: در شرایط کنونی حضور در نمایشگاه‌ها این امکان را فراهم می‌کند که تولیدکنندگان بتوانند از ال‌سی خارجی برای تامین مواد اولیه یا پیش فروش کالاهای خود استفاده کنند اما متاسفانه به دلیل ضعف این بخش در شرایط کنونی، فروش کالای ایرانی به کشورهای دیگر با سختی‌های زیادی انجام می‌شود، در حالی که در دنیا اول کالا را می‌فروشند و پول آن را دریافت کرده و بعد کالا را ارسال می‌کنند و این از قابلیت دیپلماسی تجاری برمی‌آید که در نمایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد.
به گفته وی، در حال حاضر شرکت‌های ایرانی مانند شرکت‌های کشورهای کره و چین در ۴۰ سال پیش به دلیل عدم حضور در نمایشگاه‌ها و ناتوانی در دیپلماسی همچنان دولت سرمایه در گردش مورد نیازشان را تامین می‌کند.
این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه کشورهای دیگر در مسیر توسعه از ظرفیت‌های نمایشگاهی استفاده می‌کنند، گفت: برای نمونه در اکسپوی دبی هزینه بالایی برای دکوراسیون و مبلمان کشورشان انجام شده تا گردشگران خارجی تحت تاثیر قرار بگیرند، در حالی که نمایشگاه بین‌المللی ایران هنوز سوله است و دکوراسیون آن ۴۰ سال است که تغییر نکرده است. من ۲۷ سال پیش در نمایشگاه چین شرکت کردم که فضای آن ۵ هزار متر در مرکز شهر بود اما الان مساحت آن به شدت توسعه یافته و این موضوع درباره نمایشگاه کشورهای دیگر همچون آلمان هم اتفاق افتاده است.
وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه ویترین اقتصاد کشورها محسوب می‌شود و می‌تواند کشورهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهد، توضیح داد: باید روند آموزش و مسیر آموزشی حضور و مشارکت شرکت‌ها در نمایشگاه الزامی ‌شود و کسانی که در نمایشگاه شرکت می‌کنند آموزش دیده باشند اما از آنجا که تاکنون این مساله اجرایی نشده است، بنابراین شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه‌ها هزینه می‌کنند، اما آورده چندانی برای آنها ندارد، چرا که علم فنون و مذاکره، معرفی محصول و جذب مخاطب را ندارند.
خودداری از تصمیم گیری‌های جزیره‌ای در صنعت نمایشگاهی
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس افزود: در شرایط کنونی فروش کالا به کشورهای دیگر با سختی‌های زیادی انجام می‌شود، در حالی که در دنیا اول کالا را می‌فروشند و بعد کالا را ارسال می‌کنند و این از قابلیت دیپلماسی تجاری است که در نمایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد. در حال حاضر بسیاری از کالاهای ایرانی انحصاری هستند و متصل به بازارهای جهانی نیستند و برای این مشکل باید در نشست‌های راهبردی با سازمان‌ها و مراکز ذی‌ربط تصمیم گیری شود که نخستین گام آن خودداری از تصمیم‌گیری جزیره‌ای است.
شرفی خاطرنشان کرد: فراکسیون نمایشگاهی مجلس باید به بخش خصوصی واقعی در این حوزه متصل شود تا بتوانند از نظرات آنها که از نزدیک شاهد مسائل و مشکلات این صنعت هستند، به عنوان مشاور بهره‌مند شوند تا بتوانیم به جواب این سوال برسیم که چرا در نمایشگاه‌ها نتیجه نمی‌گیریم. در واقع در شرایط کنونی دوری از رانت و شرکت‌های رانتی می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه نمایشگاه‌ها را برطرف کند.

بدون برنامه جامع و دیپلماسی تجاری
پگاه آفرین‌زاد «دنیای‌اقتصاد»: با شیوع ویروس کرونا، چالش‌ها و معضلات بی‌شماری صنعت نمایشگاهی را درگیر کرده است. از یک سو حدود ۲۰ نمایشگاه ایران در آستانه ورشکستگی قرار دارند که این موضوع ناشی از نبود برنامه جامع و هدف‌گذاری مدون و نیز عدم وجود استراتژی در مواقع بحرانی از جمله شیوع ویروس کرونا در صنعت نمایشگاهی است و از سوی دیگر شرکت‌ها و تولیدکنندگان ایرانی به دلیل ضعف در فنون مذاکره و دیپلماسی تجاری عملا دستاورد چندانی از حضور در نمایشگاه‌ها عایدشان نمی‌شود. این در حالی است که در دنیا شرکت‌ها با مشارکت و حضور در نمایشگاه‌ها نه‌تنها می‌توانند کالاهای خود را بفروشند، مخاطبان خود را جذب و برند خود را تقویت و تثبیت کنند، بلکه از طریق مذاکره، مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. در یک سال گذشته به جز چند سایت نمایشگاهی، سایر سایت‌داران ایران در زمینه برگزاری نمایشگاه موفق نبوده‌اند و برخی از شرکت‌های نمایشگاهی در آستانه تعطیلی قرار دارند و این مساله با انتقاد بسیاری از کارشناسان همراه شده است، زیرا معتقدند در ایران به حوزه نمایشگاهی بها داده نمی‌شود، در حالی که کشورهای دیگر آن را دروازه تجارت بین‌المللی می‌دانند.

منبع «دنیای‌اقتصاد» : https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3744740

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

با عضویت در خبرنامه از جدیدترین اخبار نمایشگاه باخبر شوید

تعداد افراد آنلاین: 6 نفر

آمار بازدید امروز: 61 نفر

آمار بازدید کل: 5423648 نفر

07136200040-3 07136200040-3
07136200047 07136200047
info@farsfair.ir
شیراز - شهرک گلسـتان - بلوار علامه دهخدا - محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان فـارس - ساختمان اداری
کد پستی : 88111-71894

با ما همـــراه باشید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت نمایشگاه بین المللی فارس می باشد

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس